Kråkan, allseende ögat och gyllenne snittet
När vi designade vår logotyp var det viktigt att den representerade våra värderingar som organisation och att den även såg estetiskt tilltalande ut.
Eftersom vi såg att de moderna trenderna går mer och mer mot en platt och likriktad design med stora designelement för att passa den nya surfplatte- och mobilplattformarna så vill vi stå för något annorlunda, dock utan att offra läsbarhet eller originalitet.
Vi ville ha logotypen likna ett gammaldags adelsmärke eller emblem som skulle kunna sitta på en exklusiv bil eller en högklassig klubb med mångåriga anor. Därför kändes förgyllningen som självklar i sammanhanget, då guld rent historiskt sett har varit förknippat med välstånd, upplysning och renhet. Guldfärgen är på så vis även en nick åt det traditionella. Kompositionen i logotypen är tagen från heraldiken, komplett med vapensköld, vapenhållare och hjälmtäcke.
På båda sidorna om vapenskölden har vi placerat två stycken astronauter i full rymddräktsmundering komplett med vingar bestående av solpaneler. Inom heraldiken brukar det vara något slags djur eller riddare som har denna placering. Då vi ville ha en förening mellan det moderna och det traditionella så föll sig astronauten som det naturliga valet. Då rymddräkten är en modern riddarrustning men utan samma militaristiska konnotationer så passar den perfekt för detta ändamål.
I själva vapenskölden har vi placerat en kråkfågel sittandes på en gren. Historiskt har alltid kråkfåglar representerat visdom. Allt ifrån Odens korpar Hugin och Munin, stormfågeln inom amerindiansk folklore, till den treögda kråkan Yatagarasu för shintoismen. Fågeln stod som en självklar symbol för vår verksamhet.
Om man tittar noga kan man även se att grenen som fågeln sitter på består av binära block vilka i avkodat ascii-format stavar ordet "skyhook". Detta är en representation av föreningen mellan det digitala och det analoga, samt en återkoppling till det yrkesområde som vi verkar inom.
Ovanför vapenskölden har vi placerat det allseende ögat; symbolen för kunskap och strävandet efter upplysning. Vid en närmare granskning kan betraktaren också se att själva pupillen i ögat består av en rektangel med proportioner som överensstämmer med det gyllene snittet, den klassiska symbolen för estetisk skönhet och något som vi på Skyhook gärna vill stå för.
En triangel eller pyramid utgör bakgrunden i logotypens komposition. Pyramiden står för bredd och diversitet. Pyramiden är uppbyggd av sammansatta linjer i olika storlekar samt perpendikulära linjer. Syftet är att både representera skillnaden på storleken i de arbeten vi kan acceptera, understryka att alla sorters klienter kan känna sig välkomna hos oss, samt att berätta om den bredd som Skyhook besitter i sin kunskapsvokabulär.